madam azlin

madam azlin

Monday, July 15, 2013

tips ke langkawi

atas permintaan someone..aku buat tips ke langkawi..rase mcm dh penah buat tp aku mls nk cari blk..tp xpe..sempena bulan puase ni..aku share la sikit pengalaman aku kan..walaupun langkawi dlm negare kite gak tp jgn ambk remeh..tkt nnt duit korang byk melayang..daripada byk melayang baik duit tu buat shopping kan..

tiket
-selalu nye aku naik everyone can fly kan(airasia)..dah tu je yg murah selalu..aku booking pun awal..biase nye 7 bulan awal gitu..xpun time2 promo giler..time tu la kene cepat ambk..xpun try cek mas..kadang2 mas bg harga murah..kalau mas murah booking je mas..sbb mas ni dh include luggage sekali..so rase berbaloi jugak naik mas..so kene pandai sevey..

hotel
-dah booking tiket kene cari hotel pulak..nnt xtau nk duduk mane kan..bg aku..aku lg suke duduk area cenang..sbb dekat dengan pantai..nk cari pakej2 nk pegi pulau pun senang..melambak kat tepi2 jln..tp rase2 mcm nk shopping duduk area kuah..mmg dekat giler nk beli barang..selalu nye sebelum booking aku akan cek agoda dulu...nk tgk hotel mane blh bg best price..dan alhamdulilah setakat ni aku booking gune agoda so far ok...even aritu pegi phuket pun aku booking pakai agoda...tp kalau nk booking direct hotel tu pun ok jugak..so ni antara hotel2 yg penah aku duduk area cenang..

*AB motel(average harga 1 mlm dari RM80-RM120)..area dekat pantai..bukak pintu dah nmpk pantai..hehehe
*malibest(harga lebih kurang ab motel) pun dekat dgn pantai
*white louge(harga agak mahal sikit) dan agak jauh sikit dari pantai
*landcon(time aku honeymoon dulu stay hotel ni)bilik besar..dan harga pun murah..cek dekat agoda RM100

-nk lg bagus try cari homestay..kadang2 homestay ni lg murah

kereta sewe
-kalau pegi dlm 2-3 org better naik BLM..harga untuk 1 hari lebih kurang rm60-rm80..untuk hari biase..kalau cuti sekolah agak mahal sikit..sbb tu aku x suke holiday time cuti sekolah sbb harga semua jd double..
-kalau pegi dlm big famly (mcm aku aritu pegi dlm 9org) so aku sewe van..harga dlm RM150 untuk hari..tp mmg puas ati..luas pun luas...
-kalau nk sewe kete boleh call org ni PAK LANG/0124257856

tempat2 menarik
-kalau naik flight smp je airport jgn lupe ambk map langkawi..dekat map tu ade tunjuk mane tmpt2 menarik korang nk pegi siap dgn pete sekali..so jgn mls nk bace map..nnt rugi...

tmpt shopping
-area kuah..kat sini coklat minyak wangi rokok pingan mangkuk beg tarik semua murah2..so korang kene pandai compare harga..kalau boleh survey dulu..jgn main beli je..
-nk beli pinggan mangkuk murah ke idaman suri..serius..korang blh jd gile kat sini..jgn lupe beli pemanggang ajaib kat sini..harga baru rm42...kalau kat sini x dpt der...
-kadang2 ade dorang buat offer coklat buy 1 free 1..make sure cek expired date dulu..kadang2 expired lg 2 bulan..tp bg aku ok kot..sbb aku nk mkn time tu jugak..bukan buat stok tahun dpn..
-hj ismail group antara kedai terfames sape2 dtg langkawi..so far harga coklat dia mahal sikit dari idaman suri..tp beg tarik dia sgt2 murah..so xpyh bwk beg byk2..beli kat sini je..

pulau
-dh pegi langkawi wajib pegi pulau..selalu nye aku pegi island hopping je..pakej island hopping ni akan termasuk (dayang bunting,tgk helang,pastu pegi pantai ape enta aku lupe)..harga untuk pakej ni dlm RM25-RM30..tp biase RM25..kalau lebih makne nye dia tengah cekik korang la tu..so hati2..
-mangrove ni aku x penah try..sbb dia agak mahal sikit..tp kalau pegi ramai2 agak berbaloi la..sbb kadang2 dia akan kire untuk 1 boat..

makan
-kalau boleh elakan mkn dekat area pantai cenang..sbb area situ cas makanan mmg cekik darah..tp aku suke pegi mcd atau kfc kat sane..sbb xde gov tax..hehehee
-jgn lupe mkn laksa dekat area airport..port aku selalu dtg sane..kalau blh xyah terpedaya dgn laksa ikan sekoq..langsung x sedap..cari gerai ade tulis laksa power kot kalau x slh aku...ishhh tibe2 terliur lak..
-kalau dekat sane tibe2 nk mkn nasi lemak..jgn pulak korang terkejut sbb nasi lemak sane agak lain sikit..mcm ade rempah kat nasik tu..tp bg aku ok je..asal blh telan..hehehehehe

bajet
-bajet ni terpulang dekat korang..agak2 dtg nk relax..RM500 cukup kot..kalau nk shopping RM1000 pun blm tentu cukup..lg2 tgk coklat yg byk..pastu pinggan mangkuk yg super dupper lawa2..serius..laki aku suke gile tgk pinggan mangkuk kat sane..smp suruh borong 1 kedai..grrrr...

rase tu je kot yg blh aku share tips ke langkawi..so happy holiday..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...