madam azlin

madam azlin

Monday, October 24, 2011

resepi jawe..

tadi adik aku datang rumah sebab die kate nk tumpang dapo nk masak ayam..tumpang dapo aka suruh aku masak sekali..pakej..good!!die kate kawan die bagi ayam 2 ekor so alang2 suruh aku masak tadi..duk pikir2 nk masak ape ek..ingat nk masak nasi ayam tp mcm leceh..last2 decide masak ayam ungkep..masakan ni selalu aku dpt mkn time2 kenduri je..sebab dorang rajin buat..selalu gune ayam kampung..mmg lagi umhhpppppp!!..otw g alamanda sempat belek2 mr google mcm mane nk masak sebab boleh shopping barang2 nk masak nnt kan..so my en tunang pun ckp kite beli nasi arab pastu mkn dengan ayam ni..jimat dulu..good idea!!lepas shopping tu terus g saba beli nasi shj ye..dengan hujan renyai2 sanggup ku rendah untuk beli nasi ye rakan2...so mari aku tepek resepi aku ambk sambil tu aku buat resepi sendiri...

bahan2:


-ayam dalam 8 ketul
-bawang besar
-bawang putih
-cili api
-halia
-kunyit
-jintan 
-ketumbar bijik
-serai
-daun kunyit


cara2 nk masak:-


-basuh ayam bersih2( nk goreng kan kejap pun boleh kalau tkt x masak)
-tumbuk bawang merah/putih/cili/kunyit/halia/jintan/kentumbar.(nk blend pun boleh tp aku gune care tradisional..
-masuk kan bahan2 tadi kat ayam..kasi gaul dulu smp sebati..tabur garam secukup rase..lepas dah gaul masuk kan dlm kuali..dalan letak minyak..(kalau ayam tu dah masak dulu tumis kan terus bahan2 tumbuk tasi baru masuk kan ayam...
-masukan serai pastu daun kunyit dan letak air sikit dalam separuh cawan..gaul smp sebati..dan tutup..
-kalau ayam dah empuk boleh angkat terus..(kene sentiase monitor ayam kasi gaul.. takut hangus lak)

senang je masakan ni..x caye besok boleh cube..hehehehe


gamba ehsan dari mr google..td x sempat nk snap sebab dah lapa sgt..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...