madam azlin

madam azlin

Wednesday, March 9, 2011

ikan bakar..

arini kan tekak aku ni nak sgt mkn ikan bakar..smp terliur2 dekat opis..td time keje duk la google mcm mane nk buat ikan bakar..dan kebanyakan ssh benor..ni aku tibai je resipi nk buat ikan bakar..sbb dulu aku penah nmpk kwn aku buat..cume aku ingt2 lupe mcm mane nak msk..so meh aku tepek resipi mak dare special dari tgn mak ayam...hehehheeh...

bahan-bahan:-

  • ikan/sotong/ape jela rase tekak korang nak mkn...
  • kunyit serbuk/kunyit idup(kalau idup sila tumbuk)
  • bawang besar(tumbuk)
  • serai 3 batang(tumbuk)
  • bawang putih(tumbuk)
  • halia
  • daun kunyit(nak pkai kan baju ikan tu nnt time nak bako)
air asam:-
  • tomato(potong dadu)
  • asam jawe
  • cili api(potong kecik)
  • bawang besar(potong dadu)
care2 nak buat:-

  • bersih kan ikan tu dulu pastu lumur kan dgn limau(nak hilang kan hanyir)..
  • tos kan ikan tu..lumur kan dgn garam
  • tumbuk bwang besar/putih/halia/kunyit hidup/serai..serai tu kene potong kecik2 dulu ye..
  • lumur kan bahan2 tumbuk td dekat ikan tu..agak2 mcm pucat je ikan tu..tabur kan serbuk kunyit..nmpk mcm cantik sikit la ikan tu..
  • biar kan 5 minit bg bahan tu sebati dgn ikan..
  • sambil2 nak tunggu ikan tu peram..kite buat la air asam die..x susah pun..potong la bawang besar/tomato..potong dadu ye..pastu campo kan la cili/bahan potong td letak asam jawe letak sedkit air masak..agak2 nak pedas..tekan2 la cili tu..bg die pedas sikit...pastu letak garam dan gule secukup rase...
  • dah 5 minit kan..ambk daun kunyit td..letak kan ikan ats daun td..pastu tabur kan sedikit bahan2 perap td ats ikan..dah tu gulung tgh2..
  • last sekali bakar ikan tu dengan api yg kecik..jgn besar2..kang hangus ikan anda...
  • cucuk ikan tu dgn garpu nak tau dah msk ke belum...
  • sedia untuk dhidang...
mudah kan..rase pun not bad...walaupun ni baru 1st time msk ikan baka..selame ni tau mkn je...tp bg sape2 tinggal drumah kecil mcm aku ni..sbelum membakar bukak la tingkap seluas2 alam..dkuatiri anda x nmpk jln nnt(asap berkepul2 time baka ikan tu)..selamat mencube ye rakan2..


ni la gamba ikan sebelum dgoreng kan...gamba selepas lupe nak ambk..sbb dah lapo sgt...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...